X
فرم درخواست
Loading...

در صورت نیاز به مشاوره میتوانید شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس بگیرند

چه ساعتی با شما تماس بگیریم؟

نقطه ضعف موتور xu7

09363163875 تلفن تماس
نقطه ضعف موتور xu7
سوختن مکرر واشر سر سیلندر می‌باشد دلایل زیادی دارد که 80% مربوط به مونتاژ غلط و رعایت نکردن اصول استاندارد مونتاژ موتور می‌باشد
مکانیکی اهورا
مکانیکی اهورا

موتور xu7

قلب تپنده هر خودرو را میتوان موتور آن معرفی کرد و به همین علت است که وقتی خودرویی ساخته میشود ، کارشناسان به سراغ نوع و قدرت موتور آن میروند که باعث محبوبیت خودرو نیز میشود.

شرکت ایرانخودرو یکی از شرکت های سازنده خودرو در ایران میباشد که تاکنون سه مدل موتور پر تیراژ با نام های EF7 – TU5 –XU7 بر روی خودرو های خود نصب کرده است که هر کدام ویژگی های مخصوص خود را دارند.

XU7 یکی از قوی ترین موتور خودرو های ایرانی میباشد که این موتور در حجم‌های ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی توسط شرکت فرانسوی پژو سیتروئن که در این میان موتور خودرو XU7 با حجم ۱۷۶۱ سی سی در میان پر تیراژترین موتورهای ارائه شده توسط ایران خودرو می‌باشد و بر روی خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند نصب شده است که می‌توان آن را به عنوان موتوری پر سر و صدا و پر مصرف تعریف کرد.

به دلیل آشنایی گسترده تعمیرکاران و همچنین فراوانی و سهولت در تامین قطعات یدکی حدود دو دهه جزو موتورهای معیوب نزد مصرف کنندگان به شمار می‌آمد تا این که دید مشتریان به موتورهای ۱۶ سوپاپ با قدرت و گشتاور بیشتر و همچنین مصرف کمتر باز شد!

مشخصات موتور XU7 عبارتند از :

  • حجم ۱۷۶۱ cc
  • حداکثر توان ۹۷ اسب بخار
  • تعداد ۸ سوپاپ
  • حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۱۱ ثانیه
  • مصرف سوخت داخل شهر (در ۱۰۰ کیلومتر) L 8/13
  • مصرف سوخت در خارج شهر (در ۱۰۰ کیلومتر) ۶/۸ L 
  • مصرف سوخت ترکیبی ۱/۹ لیتر

 

نقطه ضعف موتور xu7

موتور XU7

که سوختن مکرر واشر سر سیلندر می‌باشد دلایل زیادی دارد
که 80% مربوط به مونتاژ غلط و رعایت نکردن اصول استاندارد مونتاژ موتور می‌باشد
و بقیه ایراد مربوط به ضعیف بودن آلیاژ سیلندر و سرسیلندر میباشد
ما با طراحی و ساخت نوع جدیدی از پیچهای سرسیلندر توانسته ایم این مشکل را تا ۵۰% کاهش بدهیم 

نحوه صحیح و استاندارد بستن پیچهای فابریک سرسیلندر xu7 به این گونه است که اول ۶۰ نیوتون متر به شکل حلزونی پیچها سفت شود سپس از پیچ وسط کاملا شل شود و ۲۰ نیوتون متر سفت شود و یه ضرب ۳۰۰ درجه سفت شود و این عمل تک به تک از پیچ وسط شروع میشود الی آخر
اما با وجود این که پیچها کاملا تمیز شده و آغشته به گیریس مسی هستند و اصطکاک کمتر شده رزوه ها تاب تحمل چنین فشاری را ندارد اکثر مواقع امکان شکستن پیچ، رزوه و هرز کردن جای پیچ وجود دارد و از بین رفتن سیلندر و هزینه‌های جانبی دیگر

اکثر تعمیر کاران یه روش جایگزین کردند بین 100 تا 110 نیوتون متر پیچها را سفت میکنند که در این روش هم اصطکاک نقش بسیار تعیین کننده ای در دستیابی به مقدار مشخص نیروی فشاری بعهده دارد. به طور تقریبی 90% از گشتاور اعمال شده صرف غلبه بر نیروی اصطکاک قسمتهای مختلف اتصال میگردد امکان قفل شدن رزوه و شنیده شدن اخطار ترکمتر وجود دارد در صورتی که فشار وارد بر واشر سرسیلندر کافی نیست
هدف ما از ارتقاء و تولید این پیچها از بین بردن نقطه ضعف ها و بهبود در روند سفت شدن بی عیب و نقص می‌باشد

مزایا

1 . از نظر آلیاژ بسیار محکم هستند و در فشار بالا کشیده نمی‌شود و مقاوم در برابر آب خوردگی و از تنش تسلیم گرمایی تا حرارت 450 درجه سلسیوس مقاومت میکند
2 . به رزوه های سیلندر آسیب نمیزند چون که پیچها روی سیلندر ثابت میباشد و فشار گردش و گشتاور بر روی مهره ها است
3 . هزینه‌های تعمیر رزوه های سیلندر و از خراب شدن حالت استاندارد رزوه جلوگیری میکند
4 . نیاز به آچار درجه نیست چون بدون مشکل نیروی ترکمتر به مهره وارد شده و فشار را بدونه هیچ کم و کاست به سرسیلندر وارد میکند
5 . میتوانید هر زمان که دوست داشته باشید مجددا سرسیلندر رو آچار کشی کنید که در نسخه فابریک در آچار کشی مجدد پیچها به رزوه ها میچسبد و امکان شکستن یا هرز شدن وجود دارد
6 . این پیچها معمولی نیست الن مغزی دارد برای بسته شدن بر روی سیلندر توسط آچار آلن مربوط سفت میشود
7 . بیش از ۸۰% از اصطکاک نقاط اتصال میکاهد
8 . شما مجاز هستید ۱۰۰ تا ۱۰۵ نیوتون متر این مهره ها را سفت کنید که در نسخه فابریک این فشار معادل ۱۳۰ نیوتون میباشد و دستیابی به چنین گشتاوری یک رزوه سالم روی بلوک سیلندر باقی نمی ماند

تذکر

1 . به هیچ عنوان بدون ترکمتر این مهره ها را سفت نکنید و از دقت وکالیبره بودن ترکمتر خود اطمینان حاصل کنید
2 . برای بهبود در روند کار و جلوگیری از تابیده شدن سرسیلندر در سه یا چهار مرحله مهره ها را به شکل حلزونی سفت کنید
3 . پیچها را بر روی سیلندر ۱۵ نیوتون با آچار آلن شماره ۵ سفت کنید
4 . این مهره ها دنده ریز هستند و خیلی نرم بسته میشود، در صورتی که فشار بالا تری نسبت به پیچ فابریک وارد میکند با توجه به جدول محاسبه گام دنده در نسخه فابریک با توجه به ضریب اصطکاکی پیچ اگر ۱۱۰ نیوتون پیچ را سفت میکنید در این پیچ و مهره ها ۹۰ نیوتون برابر است با گشتاور نسخه فابریک و شما ۱۰۰ نیوتون تا ۱۰۵ نیوتن مجاز هستید این پیچ و مهره های جدید را سفت کنید
5 . اگر در هنگام مونتاژ کردن بوش سیلندرها دور اورینگ از چسب استفاده  میکنید سعی کنید قبل از خشک شدن چسب پیچها را سفت کنید در غیر این صورت احتمال شکستن سیلندر وجود دارد
6 . برای جلوگیری از چسبیدن رزوه فولاد به آلومینیوم، این پیچها آغشته به گیریس مسی است حتما در تعمیرات بعد هم از این نوع گیریس استفاده شود تا باز کردن پیچها آسان شود
7 . بوش فاصله انداز پیچ سمت واتر پمپ حتما نصب شود

نکته

اگر موتور اتومبیل شما ایراد ندارد و مایل به نصب این پیچها هستید کافیست با باز کردن درب سوپاپ و باز کردن درب رادیاتور به دلیل از بین رفتن فشار داخل مدار آب
 تک به تک پیچهای فابریک را باز کنید و پیچ جدید را اول با آچار آلن شماره ۵ ببندید و سپس مهره را۹۰ نیوتون سفت کنید و به ترتیب پیچ بعدی، به شکل حلزونی پیچها را تعویض کنید و در مرحله آخر همه پیچها را ۱۰۰ نیوتون سفت کنید

امیدواریم این محصول ضعف موتور خودروی شما را تقویت کند و پیش در آمدی باشد برای ارائه دیگر محصولات ما که مکمل این قطعه میباشد.

 

بستن پیچ سرسیلندر با ترکمتر و بدون ترکمتر

بستن پیچ های سرسیلندر

بستن پیچ سرسیلندر با ترکمتر و بدون ترکمتر باید با درپوش هایی انجام شود که ضخامت زیادی دارند زیرا تحت تاثیر فشار و دما قرار میگیرد و برای جلوگیری از تاب بر نداشتن آن باید به درستی این کار را انجام داد.

  بستن سرسیلندر،عکس باز کردن به صورت حلزونی از داخل به خارج می باشد.دلیل بستن پیچ های سرسیلندر از داخل به خارج این است که واشر سرسیلندر به صورت کاملا صاف روی قسمت سرسیلندر و بلوکه بنشیند.

بستن پیچ سرسیلندر با ترکمتر و بدون ترکمتر به شرح زیر است :

  1. ابتدا همه پیچ ها را با گشتاور kg6 توسط ترکمتر سفت می کنیم.
  2. پیچ شماره 1 را شل کرده و به میزان kg2سفت می کنیم. این مرحله را برای پیچ های دیگر نیز انجام می دهیم.
  3. پیچ شماره ۱ را به میزان ۱۰۷ درجه با آچار درجه سفت می کنیم.این مرحله را برای ۹ پیچ دیگر نیز انجام می دهیم.
  4. پیچ شماره ۴ را به میزان ۲۰۰ درجه با آچار درجه در دو مرحله سفت می کنیم.

 

میزان گشتاور پیچ سرسیلندر 405

نکته ای که شاید خیلی مهجور افتاده است اما مهم و اساسی می باشد سفت کردن پیچ ها خودرو طبق استاندارد شرکت سازنده می باشد که تقریبا 99 درصد مکانیک ها به جز در موارد خاص ، رعایت نم کنند.
به طور مثال گشتاور بستن مهره زیر سیبک به طبق 45 نیوتن متر است و بستن خود سیبک به حامل توپی با گشتاور 250 نیوتن متر می باشد.
خوب اگه رعایت نشود چه اتفاقی می افتد. سه حالت امکان دارد :

  1. ما خوش شانس باشیم و پیچ حول و هوش همین عدد سفت شده باشد
  2. کمتر سفت شده باشد ---> باز می شود
  3. بیشتر سفت شده باشد ---> می برد

پس این مبحث را جدی بگیرم و از تعمیرکاران خواهان این باشیم که با ترکمتر به صورت دقیق پیچ ها را سفت کنند.

 

مطالب مفید

  1. دلایل سوختن واشر سرسیلندر
  2. انواع واشر سرسیلندر
  3. رفع عیب سوختن واشر سرسیلندر پژو 405
  4. تست موتور پژو 405
  5. پیچ های دو سر رزوه

 

xu7
موتور xu7
بستن سرسیلندر بدون ترکمتر
بستن پیچ سرسیلندر با ترکمتر
موتور xu7
گشتاور پیچ سرسیلندر پژو 405
هرز شدن پیچ سرسیلندر
میزان گشتاور پیچ سرسیلندر 405
اچار سرسیلندر پژو
نحوه بستن پیچ سرسیلندر پژو 405
گشتاور پیچ سرسیلندر پژو ۴۰۵
بستن پیچ سرسیلندر بدون ترکمتر
xu7 موتور
سرسیلندر xu7 
نقطه ضعف موتور xu7 
سیلندر xu7 
میزان گشتاور پیچ سرسیلندر
بلوک سیلندر xu7 
گشتاور موتور xu7 
مزایا و معایب موتور xu7
معایب موتور xu7
گشتاور بستن پیچ سرسیلندر
شل بستن پیچ سر سیلندر
میزان گشتاور پیچ سرسیلندر پژو 405
موتور پژو سیخ وسط



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
  • سهیل
    درود لطف می‌فرمایید قیمت یک دست پیچ موتور xu7 پیشنهادی رو بفرمایید و روش تهیه تلفن بنده 09337904163 سپاسگزارم
    • مدیر سایت

      برای دریافت اطلاعات با ماس تماس بگیرید.

  • سهیل
    درود لطف می‌فرمایید قیمت یک دست پیچ موتور xu7 پیشنهادی رو بفرمایید و روش تهیه تلفن بنده 09337904163 سپاسگزارم
    • مدیر سایت

      با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

  • علی رضا یزدان پناه
    با عرض سلام و تبریک سال جدید خدمت شما اساتید محترم و متخصص و ارزوی سعادت و سالی پراز خیر و برکت. پژو پرشیا داریم که مرتب واشر میزند حداقل 2 ماه یکبار واشر میزنه، ساکن قم هستیم لطفا راهنمایی بفرمائید که در شهر قم شعبه یا مکانیک دارید یا خودرو رو به کرج بیاریم .تشکر
    • مدیر سایت

      سلام

      برای اطلاعات کامل با ما تماس بگیرید.

  • حسین حسنی
    سلام. خسته نباشین لطفا شماره تماس یا ادرستونو برام بفرستین برای خرید و نصب فیکچستر سرسیلندر. تقاضا دارم هرچه سریع تر و زودتر به بنده جواب بدین و شمارتونو برام بفرستین. خواهش میکنم لطفا. ۰۹۱۸۵۹۰۸۰۲۸
    • مدیر سایت

      شماره و آدرس در قسمت تماس با ما ذکر شده است.

تماس بگیرید