روش های کاهش هزینه خودرو

قبل از شروع ویدئو های زیر را حتما ببینید

لطفا قبل از شروع ویدئو های زیر را با دقت ببینید

آموزش نصب فیکسچر

نگهداری و استفاده از خودرو ها هزینه هایی دارد که بستگی به نگهداری مالک خودرو دارد که اگر آن ها را بداند و رعایت کند استهلاک ماشین کم میشود

از زمانی که خودرو بوجود آمد ن تنها خریدن خودرو هزینه داشت بلکه نگهداری خودرو هم هزینه هایی داشت که امروزه تفاوت زیادی با قبل کرده و بیشتر شده است.از بنزین و جریمه و عوارض که بگذریم به هزینه های نگهداشتن خودرو میرسیم.

همه کسانی که دارای ماشین هستند ممکن است بیشتر وقت خود را در نمایندگی ها و یا کارگاه های مکانیکی میگذرانند اما آیا راه و روش هایی وجود دارد که عمر مفید خودرو را بیشتر کند و همچنین هزینه های استهلاک خودرو را کاهش دهد؟؟

این را آقای بداخش، تعمیرکار تخصصی خوش‌ سابقه خودرو می‌گوید؛ کسی که از بچگی کنار دست پدرش ایستاده، یاد گرفته و بعد هم مدرک تخصصی‌اش را گرفته است و حالا خودرو را ببیند، می‌فهمد کجایش می‌لنگد.

آقای بداخش از همان‌هایی است که سر پیچ‌های جاده فیروزکوه می‌گوید ترمز نگیر و به جایش با دنده سنگین حرکت کن تا لنتت زود تمام نشود و مجبور نشوی زودتر از موعد استاندارد، لنت جدید بخری. برای همین هم سراغ او رفتیم تا چند فوت و فن یادمان بدهد که شاید کمتر از معمول، مجبور به خریدن قطعات جدید برای خودرویمان شویم؛ فوت و فن‌هایی که موجب می‌شود یک قطعه تا پنج شش سال بیشتر برایمان کار کند و تا چند میلیون تومان هم جلو بیفتیم.

امروزه هزینه های لوازم مصرفی و لوازم یدکی و تجهیزات خودرو نسبت به شرایط اقتصادی عموم مردم بسیار بالا رفته است و یکی از راه های کاهش هزینه خودرو برای افراد،کاهش استهلاک ماشین است که برایتان توضیح خواهیم داد.

کاهش استهلاک خودرو به این معنی است که ما در بحث رانندگی و نگهداری خودرو به گونه ای عمل کنیم که کمترین مصرف اقلام را داشته باشیم و در عین حال نه تنها باعث صدمه زدن به خودرو نیز نشده و حتی باعث افزایش عمر مفید آن نیز شویم. در ادامه با ما همراه باشید تا راهکارهایی را برای کاهش استهلاک خودرو معرفی کنیم تا با استفاده از آن ها بتوانید هزینه تمام شده برای نگهداری و تعمیر خودروی خود را کاهش دهید.

یک سری هزینه های مخصوص خودرو بستگی به مقدار استفاده از خودرو دارد مثل سوخت خودرو و لنت و ... اما یک سری هزینه ها نیز هستند که نتیجه رسیدگی نکردن و بیخیال بودن صاحب خودرو میباشد مثلا هزینه ای که در صورت پارگی تسمه تایم ایجاد میشود چندیدن برابر هزینه ای است که صاحب خودرو میتواند قبل از ایجاد این مشکل،آن را حل و برطرف کند.

 

 

استهلاک به چه معناست؟

استهلاک در لغت به معنای فرسوده شدن در اثر گذشت زمان است که قابل جلوگیری هم نیست.این یعنی اینکه اگر از وسیله ای به بهترین شکل استفاده کنی و نکات نگهداری خودرو را هم کاملا رعایت کنی باز هم رخ خواهد داد.به طور خلاصه کاهش استهلاک خودرو که گفته شد یعنی افزایش طول عمر مفید خودرو که هرکسی اگر بتواند استهلاک خودرو خود را کم کند هم هزینه های خود را کاهش میدهد و هم طول عمر مفید خودرو را افزایش میدهد.

هنگامی که فردی عنوان می کند، استهلاک خودروی او بالا رفته است، در حقیقت به معنی این است که عمر مفید قطعات و لوازم مصرفی خودروی او زودتر از موعد استاندارد تمام شده و در نتیجه هزینه تعمیر و نگهداری خودروی او افزایش یافته است. بحث استهلاک خودرو، خصوصا برای رانندگانی که از طریق خودروی خود امرار معاش می کنند، بسیار با اهمیت بوده و همواره سعی می کنند تا حد امکان استهلاک خودروی خود را کاهش دهند.

 

راه و روش های کاهش استهلاک خودرو

 

روش های کاهش استهلاک خودرو

 

 

  • به لاستیک ها رسیدگی کنید

یکی از مهم‌ترین موارد در خودرو، لاستیک‌هایش است. اگر به لاستیک‌های خودرو برسید و مواظبشان باشید، از یکی از اساسی‌ترین خرج‌های خودرو جلو افتاده‌اید. چیزی که باید بدانید این است که هم اکنون، قیمت لاستیک خودرو از هر نوع و برندی، به شدت افزایش پیدا کرده و تقریباً چهار برابر شده است و خیلی صرف ندارد که چند وقت‌یک‌بار، لاستیک خودرو را عوض کرد؛ مثلاً در کمترین حالت، چهار حلقه لاستیک برای ارزان‌ترین خودروی ایرانی که پراید است، یک میلیون تومان است. پس حالا چه‌کار کنیم که عمر لاستیک خودروی‌مان دو تا سه برابر شود؟ بهتر است هر شش ماه یک‌بار، لاستیک‌ها را عقب جلو کنیم و جایشان را عوض کنیم.

گیربکس در خیلی از خودرو‌ها در جلوی خودرو قرار گرفته است، از سوی دیگر، بیشتر وزن خودرو روی لاستیک‌های جلوی خودرو می‌افتد و لاستیک‌های جلو بیشتر خورده می‌شود و لاستیک‌های عقب نو می‌ماند. برای جلوگیری از این اتفاق و این‌که لاستیک‌ها یکدست بمانند، باید لاستیک‌ها را عقب جلو کنیم. با این کار، عمر لاستیک‌های خودروی‌مان بالا می‌رود و دیگر لازم نیست زود به زود برای خرید لاستیک هزینه کنیم.

 

  • از خودرو استفاده کنید

برخی از ما با تصور این‌که هزینه‌های خودرو‌مان را کم کنیم، خودرو را در پارکینگ یا جایی مطمئن پارک و با وسایل نقلیه عمومی رفت و آ‌مد می‌کنیم؛ البته این کار خیلی هم درست و خوب است، اما حواس‌مان باشد که استفاده نکردن به مدت طولانی از خودرو، موجب آسیب دیدن آن می‌شود. باتری و اگزوز خودرو، قطعاتی در خودرو هستند که بر اثر استفاده نکردن، خیلی زود خراب می‌شوند.

ماجرا این است زمانی که شما خودرو را خاموش می‌کنید، انباری اگزوز، شروع به عرق کردن می‌کند و این نم و رطوب، اگزوز را می‌سوزاند.

این روز‌ها هر قطعه انباری اگزوز برای خودرو‌های داخلی چیزی نزدیک به 700‌تا 800 هزار تومان است؛ برای همین هم پیشنهاد بهینه این است که اگر در روز از خودرو‌تان خیلی استفاده نمی‌کنید و ترجیح به استفاده از وسایل نقلیه عمومی دارید، حداقل دو تا سه روز یک‌بار، سوار خودرو بشوید، آن را روشن کنید و یک دور کوچک بزنید. با این روش هم باتری‌اش شارژ می‌شود و هم این‌که بر اثر گرمای اگزوز، عرق‌ها و رطوبت داخل آن خشک می‌شود و منجر به پوسیدگی نمی‌شود.

 

  • رسیدگی و تعویض تسمه تایم

همان‌طور که اسمش رویش هست، به زمان تعویض تسمه زمان یا همان تسمه تایم، خیلی باید دقت کنیم. اصول کلی‌اش این است تسمه‌تایمی را که کارخانه روی خودرو بسته، باید پس از 60 هزار کیلومتر کارکرد و تسمه‌تایمی را که تعمیرگاه روی خودرو گذاشته است پس از 50 هزار کیلومتر باید عوض کرد. درستش این است که این تسمه‌تایم در این زمان تعیین‌شده عوض شود و هزینه یک تعویض معمولی را بدهیم تا این‌که خدای ناکرده تسمه پاره شود که در کمترین حالت ممکن، چیزی نزدیک به دو تا سه میلیون تومان باید هزینه آن کنیم. پس حواستان به کیلومترشمار خودرو باشد که زمان تعویض تسمه‌تایم را همان مشخص می‌کند.

 

  • ریگلاژ کردن کلاچ

کلاچ و جعبه دنده خودرو باید هر سه چهار ماه یک‌بار، ریگلاژ شوند. البته برای کلاچ‌هایی که گیربکس اتومات دارد، این عمل خیلی ضروری نیست و اشکالی ندارد، ولی خودرو‌هایی با گیربکس دستی مانند پراید و پژو‌های قدیمی، حتماً باید هر دو تا سه ماه یک‌بار ریگلاژ شوند. از سوی دیگر، روغن جعبه دنده هم پس از هر 30 هزار کیلومتر راه رفتن خودرو باید بررسی شود.

اگر این اتفاق نیفتد و آن را آنقدر عوض نکنیم تا روغن جعبه دنده بسوزد، هزینه بسیار سنگین‌تری نسبت به تعویض آن باید بپردازیم. این هزینه تعویض به وقت و به جا، برای خودرو‌های دنده‌ای بین 80 تا صد هزارتومان هزینه برمی‌دارد که اگر این‌طور نشود، بین دو تا سه میلیون باید خرج کنیم.

 

  • استفاده از کولر در زمستان

در فصل‌های سرد مثل زمستان، تقریباً هفته‌ای دو‌بار کولر خودرو را روشن کنید. خوبی‌اش هم این است زمانی که شیشه‌ها عرق می‌کنند و رطوبت دارند، عرق‌گیر بودن کولر موجب می‌شود این رطوبت خشک شود و گاز کولر هم در جریان باشد. با این‌که ظاهر کار عاقلانه به نظر نمی‌رسد، ولی این کار کمک زیادی به نگهداری از گاز کولرتان می‌کند. علتش هم این است که وقتی کولر استفاده نشود، گاز آن ته‌نشین شده و افت گاز رخ می‌دهد.

همین است که تابستان بعدی که می‌رسد، می‌بینیم کولرمان مثل تابستان گذشته خوب کار نمی‌کند و خیلی خنک نمی‌کند. برای همین هم باید به تعمیرکار مراجعه کنیم و بین 200 تا 300 هزار تومان بابت شارژ دوباره گاز بدهیم. ولی روشن کردن کوتاه‌مدت کولر در زمستان، موجب می‌شود از هزینه شارژ گاز کولر در تابستان پیش‌رو در امان بمانیم. در واقع همین کار ساده، موجب می‌شود افت گاز در کولر خودروی شما اتفاق نیفتد.

 

  • رسیدگی به لنت و دیسک صفحه

بدون دلیل و دائم ترمز نگیرید. در وضعیتی که می‌توانیم بدون گرفتن ترمز و با دنده معکوس سرعت را کم کنیم، بکوشیم کمتر از ترمز استفاده کنیم و در دقیقه‌های نود ترمز بگیریم. ضمن این‌که اگر سرعت‌مان همیشه مناسب باشد، نیاز به گرفتن ترمز‌های پشت‌سر هم برای کم کردن سرعت‌مان نیست.

این کار به حفظ لنت کمک می‌کند و موجب می‌شود مدت زمان بیشتری از لنت استفاده کنید و مجبور به تعویض و کار انداختن لنت جدید نشوید.

همان‌طور که ترمز کمتر موجب حفظ لنت می‌شود، کمتر کلاچ گرفتن هم موجب حفظ دیسک و صفحه کلاچ می‌شود. واقعیت این است نباید کلاچ را بیشتر از پنج ثانیه نگه داشت که اگر این‌طور باشد، تداوم این حرکت موجب استهلاک دیسک و صفحه و سوختن آن می‌شود. قیمت دیسک و صفحه برای پراید 500 هزار تومان و برای تیبا، نزدیک به یک میلیون تومان، البته بدون اجرت است. پس حواستان به کلاچ‌های وقت و بی‌وقتتان باشد.

 

  • استفاده از گارانتی خودرو

 

کاهش هزینه خودرو

 

اکثر خودروهای جدید، برای مدت چند سال و چندین هزار کیلومتر گارنتی دارند که تمام قطعات خودرو بجز لنت های ترمز را مورد گارانتی قرار می دهند. حتی خودروهای جدیدی هستند که از گارنتی های طولانی تری هم به منظور محافظت از سیستم انتقال قدرت بهره می برند. پس در صورت داشتن خودروی نو باید مواردی را که تحت پوشش گارنتی قرار نمی گیرند را بررسی نمایید و از شرایط قطعاتی که تحت پوشش تعمیرات رایگان قرار می گیرند مطلع شوید. نکته ای که باید بدانید این است که برای استفاده از اعتبار گارانتی باید تمام سرویس های دوره ای را در تعمیرگاه مجاز انجام دهید.

 

  • دست به آچار شدن صاحب خودرو

خیلی از تعمیرات خودرو واقعا تخصصی هستند و برخلاف آن بیشتر تعمیر ها و رسیدگی ها به خودرو هم هستند که خود مالک می تواند آنها را انجام دهد. مواردی مانند تعویض شمع های خودرو، تعویض فیلترها، شیلنگ ها، لنت های ترمز ، سنسورها و خیلی از قطعات دیگر وجود دارند که تعویض انها کار مشکلی نبوده و خود مالک خودرو می تواند آن ها را انجام دهد. البته برای تعویض برخی از این قطعات ممکن است به ابزار خاصی نیاز داشته باشد. دقت داشته باشید که قبل از تعویض هر قطعه باید مشکل را به صورت دقیق تشخیص دهید و از خرابی همان قطعه مورد نظر مطمئن شوید. آموزش های آنلاینی در این زمینه وجود دارند که می توان با کمک گرفتن از آنها، تعویض قطعات را به سادگی و در خانه انجام داد.

اما با این حال اگر خودرو مشکلاتی داشت که شما آنها را تشخصی ندادید اصلا سعی نکنید که قطعاتی را باز کنید و بهتر است که به سراغ مکانیک مخصوص خودرو خود بروید.مثلا سوختن واشر سرسیلندر یکی از مواردی است که هم هزینه زیادی دارد و هم علاوه بر اینکه شما نمیتوانید آن را برطرف کنید بلکه مکانیک نیز باید حدودا یک روز روی ان کار کند تا واشر سرسیلندر را تعویض کند.

 

این ها مهمترین اقدانات و راه های کاهش هزینه سالیانه خودرو می باشند که بهتر است هر مالکی نسبت به خودروی خود انجام دهد. دقت داشته باشید که آشنایی با راه های کاهش مصرف سوخت خودرو که می تواند یکی از راه های کاهش هزینه سالانه خودرو باشد و هم می تواند هزینه ی سوخت خودرو را پایین بیاورد و از یک سری استهلاکات خودرو جلوگیری کند.

 

راه و روش های کاهش استهلاک خودرو با نگهداری صحیح

 

کاهش استهلاک خودرو

 

  1. سرویس به موقع از انواع روغن موتور با کیفیت برای هر خودرو، روغن هیدرولیک، روغن گیربکس و روغن ترمز متناسب با نوع خودرو
  2. تعویض به موقع فیلتر هوا، فیلتر روغن و فیلتر بنزین و استفاده از انواع با کیفیت آن ها و متناسب با نوع خودروی شما
  3. توجه به فشار باد لاستیک های خودرو و تنظیم نگاه داشتن آن ها که سبب کاهش مصرف سوخت و کاهش استهلاک خودرو می شود.
  4. بالانس بودن چرخ ها و تنظیم بودن فرمان که در صورت عدم تنظیم باعث فشار به جلوبندی و همچنین لاستیک سائی می شود.
  5. استفاده از سوخت مناسب و فاقد آلودگی
  6. استفاده از قطعات یدکی با کیفیت و نمونه اصلی
  7. روغن کاری و گریس کاری مرتب بخش هایی از خودرو که نیاز به آن دارند مثل قطعات سیستم تعلیق، جلوبندی، چرخ ها و فرمان
  8. توجه به سر و صدای نامتعارف خودرو و عیب یابی سریع در صورت مواجه شدن با آن
  9. انجام دوره ای دیاگ و عیب یابی خودرو حتی در صورتی که خطایی را مشاهده نکرده اید
  10. استفاده از رینگ و لاستیک متناسب با خودرو که باعث خرابی جلوبندی نشوند.

 

 

راه و روش های کاهش استهلاک خودرو با رانندگی صحیح

  1. رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و عدم تجاوز از سرعت مطمئنه یا رانندگی خطرناک که باعث کاهش آمار تصادفات خودرو می گردد.
  2. کم کردن سرعت خودرو در هنگام عبور از سرعت گیرها و جاده های دارای دست انداز که عدم توجه به آن منجر به خراب شدن جلوبندی خودرو می گردد.
  3. نگه نداشتن کلاچ زیر پا و درگیر نکردن آن به غیر از در موارد ضروری (برخی رانندگان پای خود را همیشه روی کلاچ آماده نگه می دارند که باعث کاهش عمر صفحه کلاچ می گردد.)
  4. رانندگی به صورتی که کمترین نیاز به ترمز را داشته باشید. ترمز بیشتر به معنی استهلاک بیشتر لنت ها و دیسک ترمز و حتی لاستیک می باشد.
  5. خلاصه کردن تمامی سفرهای متعدد درون شهری، به یک سفر
  6. رعایت اصول رانندگی در زمستان، در شرایطی که جاده یخ زده یا هوا دارای برودت شدید است.
  7. عدم استفاده از کولر خودرو، در شرایطی که خودرو نیاز به قدرت زیادی برای حرکت دارد مثل سربالایی های تند
  8. استفاده از دنده سنگین هنگامی که خودرو در سراشیبی در حال حرکت است.

 

 

سوختن واشر سر سیلندر در خودرو های ایرانی

سوختن واشر سرسیلندر هم یکی دیگر از مشکلات بزرگ هر خوردو ای است که اگر از ایجاد آن جلوگیری نکنید ممکن است هزینه ها و مشکلات جبران ناپذیری را بوجود بی آورد.
موتور xu7 که در کشور ایران بر روی خودروهای 405 ، پارس و سمند نصب شده است به طور کلی دلایل سوختن واشر سرسیلندر این موتور به دو عیب مربوط میشود :

  1. پیچهای سرسیلندر پژو به خوبی نقاط اتصال رو سفت نمیکند 
  2. بوشهای این موتور از نوع  تر میباشد که اگر توجه کرده باشید پس از جا زدن به طرفین مقداری خلاصی دارد که فقط توسط قرار گرفتن سرسیلندر محکم میشود.

 

راه حل جدید کارگاه مکانیکی اهورا برای حل مشکل سوختن واشر سرسیلندر پژو


محصول اول ما پیچهای جدید سرسیلندر پژو هستند که با کمترین اصطکاک بیشترین نیرو و فشار رو بر روی سرسیلندر و واشر سرسیلندر وارد میکنند و از سوختن واشر سرسیلندر جلوگیری میکنند.
محصول دوم ما که فیکسچر مقاومتی سیلندر و بوشها میباشد از قسمت بیرون به دیوارهای سیلندر تکیه کرده و از داخل دور تا دور بوش سیلندرها را مهار میکند و بوشها را به طور قائمه بدون حرکت در جای خود نگه میدارد.
ما با طراحی و ساخت این دو محصول توانسته ایم ایراد این موتور را بر طرف کنیم و مشکلات اساسی این موتور را بهبود ببخشیم.
 


ارسال نظر درباره این موضوع