طراحی و ساخت متعلقات گیربکس

لطفا قبل از شروع ویدئو های زیر را با دقت ببینید

گیربکس دارای یک سری متعلقات یا اجزای تشکیل دهنده است که گیربکس را تشکیل میدهند و کارگاه مکانیکی اهورا طراحی و ساخت متعلقات گیربکس و تعمیر و تعویض آنها را نیز انجام میدهد

طراحی و ساخت گیربکس

کارگاه مکانیکی اهورا با تکیه بر تجربیات گذشته و دانش روز توانسته است خود را به عنوان تولیدی چرخ دنده در صنعت کشور مطرح کند. تولید و ساخت انواع چرخ دنده مورد نیاز صنایع و شرکت های صنعتی همچون چرخ دنده مخروطی مارپیج ، چرخدنده هلیکال ، چرخدنده اسپیرال ، چرخدنده جناغی ، کرانویل پینیون و ساخت دندهای کوپلینگ در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.
فعالیت این کارگاه به تولید چرخدنده منحصر نمی شود. طراحی گیربکس ، ساخت گیربکس ، طراحی و تولید گیربکس فلندر ، ساخت گیربکس دستگاه نورد و گیربکس خورشیدی از جمله فعالیت های کارگاه به عنوان تامین کننده گیربکس و چرخدنه کارخانه های فولاد و سیمان پتروشیمی و راهسازی و نیروگاه می باشد.
علاوه بر بررسی طراحی و ساخت ، تعمیرات اساسی گیربکس های کارخانجات صنعتی را به عنوان یکی از خدمات ویژه به کارخانجات صنعتی ارائه می دهد.این خدمات در راستای بومی سازی صنعتی و تامین قطعات پمپ سانتیفیوژ ، گیربکس و سنگ پروفیل دنده قرار دارد تا علاوه بر رفع مشکلات کارخانجات ، روند تعمیر و نگهداری قطعات ویژه ایشان بهبود یابد.

 

طراحی گیربکس در برخی مواقع به پارامترها و الزامات متناقضی دراجزاء اصلی همچون یاتاقان بندی ، شفت ، چرخ دنده ، بیرنیگ ها نیاز دارد و همه این الزامات تاثیر گذار بر اجزاء گیربکس باید جهت توسعه و بهبود روند پروسه در اسرع وقت مورد محاسبه قرار گیرد.
ماکزیمم نیروی انتقالی ، نسبت های مورد نیاز و محدودید های هندسی در مشخصات دنده وقتیکه کارایی شفت به گشتاور خروجی ، ممان خمشی و تنش های برشی وابسته است تاثیر می گذارد.
از دیرباز تاکنون به صورت سنتی ، بیرینگ ها به عنوان تکیه گاه محکم و شفت مثل میله ای با نیروهای اعمال شده بر تکیه گاهایش مطابق با تکنیک تجزیه استاتیک نیروها مورد محاسبه قرار می گرفته است.
اولین گام برای طراحی کلی گیربکس ها در نظر گرفتن بیرینگ ها به عنوان یک عضو غیرخطی و شفت به صورت انعطاف پذیر در نیروی های اعمالی بر تکیه گاه های در نظر گرفته شده است.
با یک رویکرد تخصصی تر برای آنالیز ، می توان محدوده پارامترهای مهم همچون ابعاد بیرینگ ها ، میزان تلرانس و لقی ، تعداد دقیق قطعات دوار تحت بار و توزیع فشار محل تماس بین قطعات دوار در راستای محور دوران را تعیین نمود.
انتخاب بیرینک نیز بر اساس مشخصات بیرینگ در نظر گرفته شده برای رفتار در ناهمراستایی بین کنس داخلی و خارجی در هنگام استفاده ، انجام می گیرد. در این مورد هنوز تکیه گاه برای نصب بیرینگ صلب در نظر گرفته می شود چون محاسبات برای حالت صلب به واقعیت نزدیکتر است.
طراحی های ابعاد بزرگ
یکی از خصوصیات گیربکس های با ابعاد بزرگ با توان کم و متوسط ،استفاده از متریال سبک و هوزینگ های جمع و جور است. در این حالت طراحی بهینه برای رقابت بسیار اهمیت پیدا می کند.

 

mail قبل از آشنایی با طراحی و ساخت متعلقات گیربکس پیشنهاد میشود با انواع گیربکس دستی و گیربکس اتومات نیز بیشتر آشنا شوید تا این مقاله را کاملا درک کنید.

 

طراحی و ساخت متعلقات گیربکس

 

اجزای-گیربکس

 

در گیربکس ها، طراحی و چیدمان بیرینگ ها به تیپ و نوع چرخدنده های به کار رفته در گیربکس بستگی دارد . اما آنالیز نیروهای ایجاد شده ناشی از چرخ دنده ها ، و پارامتر سرعت دورانی ، طراحی بدنه پوسته گیربکس و سیستم روانکاری چرخ دنده ها و بیرینگ ها نیز در انتخاب نوع بیرینگ تاثیر گذار هستند. از این رو شناخت کافی از انواع چرخ دنده های تشکیل دهنده گیربکس از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد .

در این چرخ دنده ، تماس بین دو چرخدنده در هر لحظه به صورت دو خط راست است . همان طور که گفته شد ، با محور موازی با گیربکس های خورشیدی مانند گیربکس Reggiana و با دنده های رو باز اعمال می شوند. هیچ گونه زاویه ی موربی بین چرخ دنده و محور دوران وجود ندارد . در واقع گیربکس هایی که چرخ دنده ساده دارند هیچ گونه نیروی محوری ایجاد نمی کنند. راندمان این چرخدنده در صورت تولید درست 99% می باشد . از ویژگی برجسته این چرخ دنده ساده ، قدرت آن در انتقال نیروی های سنگین است اما نسبت به نوع هلیکال یا مورب سر و صدای بیشتری ایجاد می کنند .

زاویه بین محور دوران و سطح چرخ دنده را زاویه هلیکال می گویند و ایجاد این زاویه هلیکس دلیل نام گذاری این چرخ دنده است . این چرخ دنده مارپیچ در گیربکس های محور موازی (مجموع جبری زاویه هلیکال هر دو چرخ دنده صفر است) و حتی در محورهای متنافر هم کاربرد بیشتری دارند . از این نوع چرخ دنده در اغلب گیربکس ها استفاده می شود .

 

enlightened ممکن است علاقه داشته باشید اطلاعاتی درمورد دلایل اصلی سوختن واشر  و همچنین رفع عیب سوختن واشر سرسیلندر نیز داشته باشید تا از هزینه های زیاد و اضافی خودرو جلوگیری کنید.

 

اجزاء گیربکس

 

اجزا-گیربکس

 

  • بدنه اصلی یا پوسته

بدنه اصلی در گیربکس  به عنوان فندانسیونی است که سایر اجزا مثل شفت ، بلبیرینگ ها را نگه میدارد و نیروي حاصل از آن ها را تحمل میکند و هم از اجزاي داخلی محافظت میکند . و به دلیل اینکه تحت تاثیر تنش و نیرو و کرنشهاي حرارتی میباشد باید ضخامت پوسته و تلرانسهاي آن مورد بررسی قرار بگیرد . جنس پوسته معمولا از چدن ریختگري می باشد چون هم ارزان تر از سایر جنسها مثل فولاد است و هم خاصیت میرا کنندگی ارتعاش ات را دارد . در بعضی مواقع که تنشهاي وارده به پوسته زیاد باشد جنس پوسته را از فولاد ریختگري میسازند. بدنه گیربکس را در کاربردهاي خاصی مانند خودرو سازي که به وزن سبک احتیاج داریم جنس پوسته را از آلیاژهاي سبک تر می سازند.

معمولا سعی میشود پوسته گیربکس را حداکثر دو تکه بسازند مگر در مواقعی که اندازه آن آنقدر بزرگ است که ریخته گري یک تکه مشکل سازمی باشد . بنابراین در این مواقع چند تکه را به هم جوش می دهند . عیب این طرح این است که به خوبی حالت دو تکه نمیتواند سر و صدا را میرا کند . البته بعد از جوشکاري تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد تا تنشهاي حرارتی ناشی از جوشکاري کم شود. در gerabox هاي دوتکه سطوحی که روي هم قرار می گیرند باید با دقت زیاد ماشین کاري شوند و بین این دو تکه هم واشر مناسب قرار میگیرد تا از نشت روغن جلوگیري کند.

ترتیب بستن پیچ ها باید به گونه اي انجام شود که باعث تاب برداشتن پوسته  گیربکس نشود . محور شفت ها در صفحه اي که دو پوسته بر روي هم قرار میگیرند مستقر می شود . اگرگیربکس در شرایطی کار میکند که تحت تاثیر عوامل خارجی مثل محیط اسیدي یا مه نمک یا شرایطی که کیربکس در معرض خوردگی قرار گیرد لازم میشود که سطح پوسته گیر بکس را آبکاري یا رنگ کنند.

 

  • شفت ها یا محور ها 

شفت ها در گیربکس ،  عضو چرخنده اي است که سطح مقطع آن معمولا دایره ای شکل است و براي انتقال توان یا حرکت به کار می‌رود. شفتها به عنوان محور چرخش یا نوسان اجزایی مانند چرخدنده ها ، چرخ تسمه ها ، چرخ لنگرها ، میل لنگ ها وچرخ زنجیرها به کار می روند .

یک میل محور عضو غیر چرخنده اي است که گشتاوری به آن وارد نمی شود و فقط به عنوان تکیه گاه اجزایی مانند چرخ ها و چرخ تسمه ها به کار می رود

 

  • درپوش بلبرینگ گیربکس

درپوش بلبیرینگ باید به دو تکه پوسته پیچ شود . وظیفه آن پوشاندن سوراخ هایی است که بلبیرینگ ها را در آن نصب میکنند و از طرفی کمک می کنند که بلبیرینگ در محل مناسب خود بماند و همچنین درپوش ها براي سوار کردن سیل ها استفاده میشوند. سیلها در محل شیار درپوشها فیت میشوند بنابراین در هنگام ماشینکاري باید به تلرانس درپوش توجه کرد و باید به قطر خارجی سیل توجه شود. در سطح بین درپوش و پوسته واشري براي پیشگیري از نشت روغن میگذارند.

 

  • نشت بند ها

به طور کلی براي حفاظت یاتاقان از گردو خاك و مواد خارجی و نگهداري روغن از حفاظ هاي همراه یا همان نشتبند استفاده میشود . نشتبندي به سه روش انجام می شود که شامل نشت بند نمدي ، نشتبندهاي تجاري ، و نشتبندهاي شیار دار می باشد.

 

  • واشرهاي آب بندی

واشرها اجزایی هستند که براي آب بندي بین د و قطعه استفاده می شوند . این واشرها از نشت روغن یا آب یا گاز از بین محافظ جلوگیري میکنند که از لحاظ جنس به انواع واشر هاي کائوچویی و فلزي و کاغذي و پلاستیکی و لاستیکی طبقه بندي میشوند که براساس میزان آببندي که مورد نیاز است و با توجه به مقدار فشاري که دو سط ح وارد می کنند واشر مورد نظر انتخاب میشود.

 

  • خارها ، پین ها و پیچهاي تنظیم

طیف گسترده اي از پین ها و خارها و وجود دارند که بسیاري از پین ها مانند پین هاي فنري عمل می کنند . برخی از این پین ها مانند خارها براي تثبیت موقعیت به کار میروند و نبایستی تحت گشتاور هاي بسیار بالا قرار گیرند اما برخی دیگر تحت گشتاورهاي بسیار بالا قرار می گیرند .

 

yes کارگاه مکانیکی اهورا علاوه بر طراحی و ساخت متعلقات گیربکس ، تعمیر موتور خودرو و تعمیر انواع گیربکس را در کمترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت  انجام میدهد.لازم به ذکر است که تمامی این خدمات دارای 2 سال ضمانت هستند.


ارسال نظر درباره این موضوع