دلایل اصلی سوختن واشر سرسیلندر چیست؟

گرمای بیش از حد موتور، زدن جوش کاذب در رادیاتور، وجود آب در سرپیستون‌ها، مخلوط شدن آب و روغن، دیر روشن شدن موتور، بد کار کردن موتور، خروج بخار آب از اگزوز و رنگ روغن موتور تقریباً به صورت شیری رنگ خواهد بود و همچنین كم شدن قدرت و كشش موتور از دیگر اعلام سوختن واشر سرسیلندر هستند.

واشر سرسیلندر چیست؟

واشر سرسیلندر بین بلوک موتور که قطعاتی مانند میل لنگ و پیستون ها داخل آن قرار دارند و فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب بندی می کند نصب میشود تا از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال های آب و نشت روغن از کانال های روغن جلوگیری کند.

بیشتر موتورهای مدرن و امروزی از واشر سرسیلندرهای فولادی چند لایه (MLS) استفاده می‌کنند و در موتورهای قدیمی‌ تر، واشر سرسیلندرهایی از جنس کامپوزیت استفاده میشد. در برخی از موتورها ممکن است واشر سرسیلندرهای مسی هم  استفاده شود.

این قطعه بسیار مهم که به خوبی داخل موتور خود را پنهان می‌کند، در موتور 4 سیلندر خطی یک عدد و در موتورهای شش و هشت سیلندر خورجینی دو عدد از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و وظایفی بسیار مهم و حیاتی بر عهده دارد. از آن جایی که طراحی واشر سرسیلندر به گونه‌ای است که هیچ وقت قرار نیست از موتور جدا شود، بسیار ارتجاعی و انعطاف پذیر بوده و تا ده‌ها هزار کیلومتر می‌تواند با نوسان‌ها و تغییرات دما و فشار مقابله می‌کند.

 

وظایف واشر سرسیلندر

  • آب بندی سیلندر

واشر سرسیلندر که بین سرسیلندر و بلوک موتور نصب شده فشار سیلندر در موتور را در بهترین حالت حفظ میکند.انواع واشر سرسیلندر ها یک زینگ ویژه آب بندی دارند که برای همین کار استفاده میشود.

  • هدایت مایعات 

مایع خنک کننده موتور و هم روغن موتور در داخل بلوک موتور و سرسیلندر مورد نیاز هستند و مسیرهایی در واشر سرسیلندر وجود دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهند بین سر سیلندر و بلوک موتور در گردش باشند. در سرسیلندر، مایع خنک کننده وظیفه تنظیم دمای سوپاپ و شمع‌ها را دارد و در عین حال، روغن موتور برای بسیاری از قطعات مانند قطعات تایمینگ سوپاپ، کار روان کاری و تأمین فشار هیدرولیک را بر عهده دارد.

  • حفظ و نگهداری مایعات

مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور ممکن است فقط چند میلی متر با هم فاصله داشته باشند. یکی از وظایف اصل واشر سرسیلندر، جلوگیری از ترکیب این دو با هم است. همچنین، واشر سرسیلندر از نزدیک شدن گازهای احتراق به مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور جلوگیری می‌کند و بالعکس. بسته به طراحی، واشر سرسیلندر ممکن است رینگ‌های O شکل داشته باشد تا آب بندی در برخی مناطق خاص به بهترین حالت ممکن برسد.

 

توصیه مشود مطلب رفع عیب سوختن واشر سرسیلندر پژو را نیز مطالعه کنید.

 

علائم و نشانه های سوختن واشر سرسیلندر

 

دلایل سوختن واشر سرسیلندر

 

  • بد کار کردن سیلندر

این معمولاً مهم‌ترین نشانه‌ای است که راننده‌ها، هنگامی که واشر سرسیلندر خودرو می‌سوزد به آن اشاره می‌کنند. در این مورد، به دلیل خراب شدن رینگ اطراف سیلندر، واشر سرسیلندر به درستی نمی‌تواند کار خود را انجام دهد. به دلیل این که سیلندر نمی‌تواند فشار کافی را ایجاد نماید، ممکن است نتواند به درستی کار کند. اگر دو سیلندر مجاور چنین مشکلی پیدا کنند، این معمولاً بدین معنی می‌باشد که واشر سرسیلندر بین رینگ‌های دو سیلندر مجاور نشتی دارد.

  • نشتی مایعات خارجی

این نوع نشتی را خیلی راحت می‌توان دید و متوجه شد، معمولاً در این شرایط موتور روغن و آب کم می‌کند و می‌توانید آثار آب و روغن را روی موتور ببینید که از شکاف موجود بین بلوک موتور و سرسیلندر خارج می‌شوند.

  • نشتی داخلی

پیدا کردن این نشانه سخت تر از سایر موارد است زیرا نمیتوان با چشم داخل موتور را دید و محل دقیق را پیدا کرد.

 

نکته : سوختن واشر سرسیلندر در یک لحظه و یک دقیقه اتفاق نمی‌افتد بلکه اول آب رادیاتور داغ می‌شود و حرارت افزایش پیدا می‌کند و چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز تازه صدمه دیدن واشر شروع می‌شود.

 

دلایل و نشانه های سوختن واشر سرسیلندر

  1. کم شدن آب رادیاتور
  2. مسدود شدن مجراهای عبور آب در موتور
  3.  خنک نشدن آب رادیاتور به علت رسوب و یا نقص در عملکرد پروانه.
  4.  نقص فنی در ترموستات.
  5.  نقص فنی در واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور.
  6.  پیچ خوردگی شلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور.
  7.  رانندگی طولانی در ترافیک و فشار بر موتور در فصل گرما.

از دیگر علائم سوختن واشر سرسیلندر گرمای بیش از حد موتور، زدن جوش کاذب در رادیاتور، وجود آب در سرپیستون ها، مخلوط شدن آب و روغن، دیر روشن شدن موتور، بد کار کردن موتور، خروج بخار آب از اگزوز را نام برد.

 

تشخیص سوختن واشر سرسیلندر

تشخیص این موضوع می‌تواند زمان بر باشد، زیرا برخی مشکلات دیگر موتور هم وجود دارند که گاها نشانه‌هایی مشابه با سوختن واشر سرسیلندر دارند. یک تست کمپرس موتور، تست نشت و تست بلوک موتور ممکن است لازم باشد تا مشخص شود که واشر سرسیلندر خراب شده یا مشکل به مواردی دیگر ربط دارد.

 

هزینه تعمیر یا تعویض واشر سرسیلندر

خود واشر سرسیلندر معمولاً خیلی گران قیمت نیست، تعویض آن می‌تواند هزینه بالایی برای شما بتراشد. دلیل آن این است که برای تعویض واشر سرسیلندر بخش‌های زیادی از موتور، شامل قطعات تایمینگ، منیفولد ورودی و اگزوز، قطعات سرسیلندر و خود سرسیلندر باید باز شوند. اگر افزایش دما سبب آسیب رساندن به سرسیلندر شده باشد، باید سری هم به تراشکار بزنید که این مشکل می‌تواند هزینه‌های شما را بیشتر کند.

 

سوختن واشر سرسیلندر مشکلی است که در صورت رسیدگی نکردن، می‌تواند سبب از کار افتادن کامل موتور خودرو شود.

 

سوختن واشر سرسیلندر در خودرو های ایرانی


موتور xu7 که در کشور ایران بر روی خودروهای 405، پارس و سمند نصب شده است به طور کلی دلایل سوختن واشر سرسیلندر این موتور به دو عیب مربوط میشود :

  1. پیچهای سرسیلندر پژو به خوبی نقاط اتصال رو سفت نمیکند.
  2. بوشهای این موتور از نوع تر میباشد که اگر توجه کرده باشید پس از جا زدن به طرفین مقداری خلاصی دارد که فقط توسط قرار گرفتن سرسیلندر محکم میشود.


وسیله جدید کارگاه مکانیکی اهورا برای رفع عیب سوختن واشر سرسیلندر


⭐ محصول اول ما پیچهای جدید سرسیلندر پژو هستند که با کمترین اصطکاک بیشترین نیرو و فشار رو بر روی سرسیلندر و واشر سرسیلندر وارد میکند و باعث جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر میشوند.
⭐ محصول دوم ما که فیکسچر مقاومتی سیلندر و بوشها میباشد از قسمت بیرون به دیوارهای سیلندر تکیه کرده و از داخل دور تا دور بوش سیلندرها را مهار میکند و بوشها را به طور قائمه بدون حرکت در جای خود نگه میدارد.
ما با طراحی و ساخت این دو محصول توانسته ایم ایراد این موتور را بر طرف کنیم و مشکلات اساسی این موتور را بهبود ببخشیم.

مطالب مفید

  1. تست موتور پژو 405
  2. نقطه ضعف موتور XU7
  3. پیچ های دو سر رزوه
  4. دلایل سوختن واشر سرسیلندر

ارسال نظر درباره این موضوع