بالا رفتن آمپر آب و جوش آوردن ماشین
اگر سیستم خنک کننده خودرو شما به درستی عمل نکند گرمای حاصل از احتراق موتور به درستی انتقال پیدا نمیکند و ثابت میماند و باعث آسیب رسیدن به اجزای داخلی موتور میشود.برای پیشگیری از بالا رفتن آمپر آب باید از سلامت کامل سیستم خنک کننده و داشتن مایع کافی در آن مطلع شوید و همچنین هنگام رانندگی هم هرزگاهی چشمتان به دمای آب موتور هم باشد تا اگر دمای موتور از حد معمول بالا تر رفت اقدامات لازم را انجام دهید زیرا اگر دمای آب بالا بیاید و ماشین جوش بیاورد هم واشر سرسیلندر خودرو ممکن است بسوزد و هم دیگر قطعات خودرو آسیب میبینند و خرج زیادی ممکن است به بار بیاید.
حالا شاید برای شما این سوال پیش بیاید که دمای نرمال موتور چه محدوده ای است؟
جواب این سوال با چک کردن عقربه آمپر آب هنگام روشن و خاموش شدن فن های رادیاتور در حالت دور کند مشخص میشود.برای پی بردن به این موضوع در حالی موتور خودرو روشن و کولر خاموش است از خودرو پیاده شده و از قسمت جلو پنجره فن ها را زیر نظر داشته باشید.به محض این که فن ها شروع به حرکت کردند به داخل اتاق ماشین برگردید و موقعیت عقربه دمای آب را حفظ کنید.همچنین به محض اینکه فن ها خاموش شدند هم این کار را انجام دهید و موقعیت عقربه را به خاطر بسپارید.بنابراین محدوده بازی عقربه پشت آمپر بین دو حالت روشن و خاموش شدن فن ها محدوده دمایی کارکرد نرمال موتور خودروی شماست البته این محدوده برای حالت عادی است و هنگام حرکت در سرپایینی ممکن است آمپر آب از حد معمول پایین تر باشد و یا هنگام حرکت در سربالایی با کولر روشن ممکنت است آمپر آب بالاتر از حد معمول بیاید اما مشکلی ایجاد نمیکند.
دلایل و علت جوش آوردن ماشین
داغ شدن موتور و بالا رفتن آمپر آب ماشین اتفاقی است که هر سال در فصول گرم رانندگان بسیاری را آزاد داده و باعث ایجاد نگرانی و دردسر برای آنها شده است.علت های داغ کردن موتور و بالا رفتن آمپر آب میتواند ساده باشند و یا حتی دور از انتظار.
مهم ترین دلایل داغ شدن موتور و بالا رفتن آمپر آب
- عملکرد نادرست رادیاتور
- اشکال در ترموستات
- عملکرد نادرست واتر پمپ
- فن رادیاتور
- کم بودن خلاصی سوپاپها (سفت بودن سوپاپها)
- مسدود بودن خروجی اگزوز
- کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور
- پایین بودن سطح و کیفیت روغن موتور
- تنظیم نبودن موتور
راه حل بر طرف کردن مشکل داغ کردن موتور و بالا رفتن آمپر آب
رسیدگی مرتب به رادیاتور و بررسی کامل اجزای آن و اطمینان از عدم هر گونه نشتی در سیستم، تعویض به موقع مایع سیستم خنک کننده (طبق دفترچه راهنمای خودرو - معمولا هر 2 سال یکبار)، چک کردن میزان آب موجود در سیستم به صورت هفتگی، چک کردن وضعیت فن ها، اطمینان از پر بودن گاز کولر هنگام استفاده از آن (در صورت کمبود گاز در مدار کولر، فرمان روشن شدن فنها در حالت تند صادر نمیشود)، بررسی وضعیت در رادیاتور و تعویض آن در صورت نیاز، هواگیری صحیح و اصولی و تمیز کردن پرههای رادیاتور (سیخ زدن رادیاتور) سالی یکبار از مهمترین اقداماتی است که میتوان انجام داد تا از بالارفتن دمای آب موتور پیشگیری شود.
-
اولین اقدام توقف خودرو و باز کردن درب کاپوت است.
خودرو را متوقف کرده و درب کاپوت را بالا بزنید تا مقداری از گرمای اطراف موتور خارج شود.در این شرایط به هیچ وجه درب رادیاتور یا درب مخزن انبساط را باز نکنید زیرا فشار دمای سیستم بسیار بالا است و ممکن است در اثر پاشیدن آب سوختگی ایجاد شود.فقط باید همانطور که خودرو روشن است و فن ها در حال چرخش هستند روی رادیاتور آب بریزید تا خنک شود .فقط مراقب باشید آب را روی فن و قطعات موتور نریزید که مشکلات دیگری برای ماشین بوجود نیاید.
-
بررسی کنید که فن رادیاتور کار میکند یا خیر؟
سراغ فن ها رفته و کارکرد آن ها را بررسی کنید.اگر فن ها خاموش بودند کولر را روشن کنید تا دور تند فن ها وارد مدار شود.اگر باز هم فن ها عمل نکردند مقداری آب روی پره های رادیاتور بریزید و پس از اینکه دما به حالت نرمال برگشت موتور را خاموش کنید و مشکل عدم کارکرد فن ها را حل کنید.اگر فن رادیاتور کار نمیکند تسمه یا اتصالات برقی فن را تست کنید.خرابی سنسور دمای آب یا رله فنها از دیگر دلایل عمده مختل شدن کارکرد فن های الکتریکی می باشد.
-
اگر فن ها به درستی کار میکنند و دما همچنان کاهش نمیابد.
اگر فن ها در حال چرخش بودند و دما همچنان رو به افزایش بود احتمال کم بودن آب در سیستم هم وجود دارد.در این حالت موتور را خاموش کرده ولی هر چند ثانیه یک بار استارت بزنید در حدی که موتور روشن نشود و فقط پیستون ها بالا و پایین بروند.با این کار احتمال چسبیدن رینگ و پیستون به دیواره ها کاهش میابد.پس از اینکه دما کاهش یافت درب رادیاتور را باز کنید و در صورت کمبود آب،اندازه آب را کامل کنید. و اگر نشتی در سیستم خنک کننده وجود دارد آن را شناسایی و حل کنید. (فقط در مواقع اضطراری از آب شهر استفاده کنید و تا حد امکان از مخلوط ضد یخ و آب مقطر استفاد کنید.)
-
اگر فن به درستی کار میکند و آب آن هم کافی است.
اگر فن ها مشکلی نداشتند و آب هم کافی بود و حتی با ریختن آب روی رادیاتوئر هم مشکل بر طرف نشد باید چه کرد؟؟
در این شرایط چند حالت پیش می آید :
1 . وجود هوا در سیستم
اگر در سیتم خنک کننده،هوا وجود داشته باشد جلوی گردش آب را میگیرد و باعث بالا رفتن دما میشود.برای رفع این مشکل موتور را خاموش کرده فقط برای نچسبیدن رینگ و پیستون ها به دیواره موتور همانطور که گفته شد هرزگاهی تک استارت بزنید.پس از خنک شدن موتور باید عمل هواگیری را انجام دهید که این مورد کار مکانیک حرفه ای است.
2 . قفل کردن ترموستات
روش تشخیص قفل شدن ترموستات به این صورت است که دست خود را به رادیاتور نزدیک کنید و اگر حس کردید دمای آن بالا نیست دستتان را روی رادیاتور بگذارید. اگر احساس کردید رادیاتور سرد است ولی دمای آمپر آب موتور از حد نرمال بالاتر بود احتمال قفل شدن ترموستات وجود دارد. در چنین مواقعی چاره ای جز خاموش کردن موتور و صبر کردن ندارید تا پس از خنک شدن اقدام به تعویض ترموستات کنید. لازم به ذکر است که دیر عوض کردن مایع سیستم خنک کننده و جرم گرفتن داخل سیستم از عواملی هستند که باعث قفل شدن ترموستات می شوند.
3 . مسدود شدن مجاری عبور آب در رادیاتور یا کثیفی پره های رادیاتور
برای اینکه از این مشکل مطلع شوید باید به یک رادیاتور ساز مراجعه کنید تا وضعیت کل سیستم شما را بررسی کند.اگر راه ها بسته باشند مسلما آب نمیتواند به راحتی گردش کند پس خنک شدن موتور مختل میشود.این مشکل بیشتر در سربالایی ها خودش را نشان میدهد.
4 . از کار افتاد ن واتر پمپ
اگر با تعویض ترموستات مشکل حل نشود میتوان به واتر پمپ شک کرد.باید واتر پمپ بررسی شود تا در صورت نیاز تعویض گردد.
5 . مشکل از واشر سرسیلندر است.
در خودروهایی که مایع سیستم خنک کننده آنها مدت زمان زیادی تعویض نشده است یا به جای ترکیب آب مقطر و ضد یخ، آب شهر یا ضد یخ خالی در رادیاتور آنها جریان داشته پس از مدتی باعث خورده شدن واشر سرسیلندر و حتی خود سرسیلندر می شود و در صورت بروز چنین مشکلی دی اکسید کربن یا روغن وارد رادیاتور شده و باعث بالا رفتن دما و حتی ترکیدن شیلنگهای رادیاتور می شود.
برای جلوگیری از مشکل واشر سرسیلندر باید چه کرد؟
رسیدگی مرتب به رادیاتور و اجزای آن و اطمینان از عدم نشتی در سیستم،تعویض به موقع مایع سیستم خنک کننده معمولا هر 2 سال یکبار،چک کردن متوالی آب در موتور،چک کردن وضعیت فن ها،اطمینان از پر بودن گاز کولر،بررسی رادیاتور و تعویض آن در صورت نیاز و همچنین هواگیری صحیح و اصولی رادیاتور از اقداماتی هستند که هم از داغ شدن موتور و هم از سوختن واشر سرسیلندر جلوگیری میکنند تا خسارات سنگینی ایجاد نشود.
راه حل جدید کارگاه مکانیکی اهورا برای حل مشکل سوختن واشر سرسیلندر
محصول اول ما پیچهای جدید سرسیلندر هستند که با کمترین اصطکاک بیشترین نیرو و فشار رو بر روی سرسیلندر و واشر سرسیلندر وارد میکنند و از سوختن واشر سرسیلندر جلوگیری میکنند.
محصول دوم ما که فیکسچر مقاومتی سیلندر و بوشها میباشد از قسمت بیرون به دیوارهای سیلندر تکیه کرده و از داخل دور تا دور بوش سیلندرها را مهار میکند و بوشها را به طور قائمه بدون حرکت در جای خود نگه میدارد.
ما با طراحی و ساخت این دو محصول توانسته ایم ایراد این موتور را بر طرف کنیم و مشکلات اساسی این موتور را بهبود ببخشیم.
مطالب مفید
علت جوش آوردن ماشین
دلیل جوش آوردن ماشین
دلایل جوش آوردن ماشین
علت جوش آوردن ماشین پراید
علت جوش اوردن ماشین
چرا ماشین جوش میاره
جوش آوردن ماشین
عیب یابی جوش آوردن پراید
علت جوش آوردن ماشین سنگین
دلایل جوش آوردن پراید
فواید سیخ زدن رادیاتور
دلیل جوش اوردن ماشین
علت جوش آوردن پراید
علت جوش آوردن ماشین پژو۲۰۶
دلیل جوش آوردن ماشین پراید
علت جوش امدن ماشین
وقتی کولر میگیرم ماشین جوش میاره
علت جوش اوردن پراید
علت زود جوش آوردن پراید
علت جوش امدن ماشین چیست
علت جوش آمدن آب رادیاتور
علت جوش آوردن خودرو
دلیل جوش آوردن پراید
دلیل جوش آوردن آب رادیاتور
ماشین جوش میاره
برایث دریافت اطلاعات کامل و دقیق با ما تماس بگیرید.
برای دریافت مشاوره رایگان یا حضوری تشریف بیاورید یا با ما تماس بگیرید.