پیچ و مهره های مخصوص سرسیلندر

لطفا قبل از شروع ویدئو های زیر را با دقت ببینید

هر قطعه ای از خودرو دارای یک سری پیچ و مهره مخصوص است اگر اشتباهی وصل شوند مشکلاتی بوجود می آید به همین دلیل باید در خرید و نصب سرسیلندر و اجزای آن دقت زیادی داشته باشید حتی میتوانید به آدرس ما تشریف بیاورید

خودرو دارای قطعات زیادی است و همچنین هر قطعه از خودرو نیز دارای یک سری پیچ و مهره مخصوص است که هنگام بستنم آن قطعات باید دقت شود که حتما با پیچ و مهره های خود آن قطعه بسته و تنظیم شود زیرا عدم انجام این کار میتواند مشکلات زیادی را بوجود آورد مخصوصا قطعات مهمی مثل سرسیلندر و واشر سرسیلندر که از قطعه های بسیار مهم در هر خودرویی هستند و حتی سرسیلندر هم دارای پیچ و مهره مخصوص خودش است.

 

 

پیچهای ارتقاء یافته سرسیلندر پژومخصوص موتورهای پژو پارس سمند و405

 

پیچ دو سر رزوه


پیچهای فابریک سرسیلندر به دلیل ارتفاع بلند پیچ، به خوبی سفت نمیشود چون بالای 50 درصد از گشتاور سفت کردن پیچها صرف غلبه بر نیروی اصطکاک می‌شود
به همین دلیل در هنگام سفت کردن ، پیچها شاید 40 درجه کش می‌آید و رزوه به سختی می‌ پیچد.
پیچهای ارتقاء یافته سرسیلندر با کمترین اصطکاک بیشترین فشار را بر روی سرسیلندر واشر سرسیلندر و سیلندر وارد میکند.
این پیچ های ارتقا یافته سرسیلندر ما ساخته شده از بهترین متریال و فولاد زد زنگ گرید 12.9 هستند.
این پیچها دو سر رزوه میباشد و پس از قرار دادن سرسیلندر پیچها رو وارد سرسیلندر کرده و با آلن 5 سفت میکنید و سپس واشر و مهره را قرار و نیز سفت میکنیم و برای بهبود عملیات سفت کردن مهره ها بهتر است در چند مرحله به شکل حلزونی پیچها سفت شود و در مرحله آخر 100 نیوتون یا 10 کیلو سفت کنید.
این پیچها به رزوهای سیلندر آسیب نمیزند چون گشتاور بر روی مهره ها وارد میشود.
برای جلوگیری از گالینگ شدن یا گیرپاژ شدن به گیریس آنتی سیز آغشته شده است که از این مدل گیریس برای اجزای کوره استفاده میکنند.
بسیاری از معایب بر طرف میکند از قبیل نشتی روغن از لایه واشرسرسیلندر و نشتی روغن به رادیاتور و کمپرس موتور به مدار آب.

 

 

فیکسچر مقاومتی بوشهای سیلندر مخصوص موتور پژو

 

فیکسچر های سرسیلندر


قابل نصب بر روی خودروهای سواری پژو پارس سمند و405 هستند.
این قطعه دور تا دور بوشهای سیلندر فضای خالی را پر میکند و یکنواخت با بوشها گرم میشود و گرما را سریعا به آب و بدنه موتور هدایت میکند.
یکی دیگر از نکات مثبت این قطعه ، لقی و خلاصی بوشهای سیلندر را به طرفین مهار میکند و بوشها را در جای خود کاملا قائمه نگه میدارد  و همچنین این قطعه از پوسیدگی کف سرسیلندر و واشر سرسیلندر جلوگیری میکند وتمامی نقاط واشر سرسیلندر سیلندر را پوشش میدهد.
و این فیکسچر های ما از آلومینیوم نورد شده و توسط فرزcnc تراش داده شده است.

 

 

 

نحوه بستن پیچ و مهره های مخصوص سرسیلندر

 

نحوه-بستن-پیچ های سرسیلندر

 

براي بستن درپوش هايي كه ضخامت زيادي داشته و به خصوص مانند سرسيلندر تحت تاثير تغييرات فشاری و دمايي زيادي قرار دارند ، به جهت جلوگيري از تاب برداشتن آن حتماً بايد به الگوي سفت كردن پيچ هاي آن مطابق دستورالعمل سازنده توجه نمود. معمولاً براي سفت كردن پيچ هاي سرسيلندر از دو الگوي حلزوني راست گرد و ترتيبي استفاده مي گردد.

در اكثر موتورهاي بنزيني چهارزمانه چهارسيلندر مورد استفاده قرار مي گيرد و سفت كردن پيچ هاي سرسيلندر به صورت حلزوني راست گرد است.

سفت كردن پيچ هاي سرسيلندر بايد به صورت تدريجي بوده و با گشتاور مناسب مطابق توصيه سازنده انجام گيرد . جهت اعمال گشتاور مناسب حتماً از تورك متر (Torque meter) استفاده نمائيد .

 

enlightened حالا که با نحوه بستن کامل سرسیلندر  به همراه پیچ و مهره های مخصوص  سرسیلندر آشنا شدید بهتر است یک سری نکات مهم  درباره سرسیلندر نیز بدانید و حتما آنها را رعایت کنید.

 

پیچ و مهره های مخصوص سرسیلندر چگونه کشیده میشوند؟

واقعیت این است که در موتورهای مدرن از پیچ های سرسیلندر با مشخصات ویژه استفاده می شود. پیچ های به اصطلاح "بهاری" که به دلیل خاصیت خاص خود پس از برآمدگی اولیه در کارخانه ، نیازی به اضافی ندارند.

علاوه بر این ، هنگام تلاش برای جلب پیچ های سرسیلندر ، به دلیل "سیال بودن" فلز ، آنها کشیده می شوند. در نتیجه ، ممکن است دچار پارگی پیچ شوید.

در حین تعمیر سرسیلندر لازم است واشرهایی نصب شود که کوچک نشوند. این امر نیاز به برآمدگی پیچ های سرسیلندر را برطرف می کند.

 

 

وظایف و عملکرد واشر سرسیلندر

بین سیلندر و سرسیلندر از واشر سر سیلندر استفاده می شود که وظایف زیر را را بر عهده دارد :

  1. پر کردن پستی و بلندی های سیلندر و سرسیلندر
  2. پوشش دادن عدم صافی سطح و تاب داشتن جزیی سیلندر و سرسیلندر به خاطر خطای ساخت
  3. جلوگیری از خروج سوخت و هوای فشرده شده یا محترق شدة درون سیلندر
  4. جلوگیری از مخلوط شدن روغن موتور با مایع خنک کنندة موتور
  5. جلوگیری از ورود روغن موتور و مایع خنک کنندة موتور به داخل سیلندر

از این رو واشر سرسیلندر باید به اندازة کافی نرم باشد تا بتواند به راحتی فضاهای خالی بین سرسیلندر و سیلندر را پر کند و از طرفی باید به انتقال حرارت بالایی داشته باشد تا از سوختن آن جلوگیری شود ، لذا واشر سرسیلندر دارای انواع مختلفی می باشد و شما میتوانید برای آشنایی با انواع واشر سرسیلندر خودرو های مختلف و قیمت آنها اینجا کلیک کنید.

 

مشخصات برخی انواع واشر سرسیلندر

 

 

طرح (a) قدیمی بوده و به علت استفاده از مس ، نسبت به طرحی های دیگر قیمت بالاتری دارد ، لذا امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

طرح (b) در موتورهای دیزل مورد استفاده قرار می گیرد ، در حالیکه طرح های دیگر که از آسبست و فولاد استفاده شده است ، در موتورهای بنزینی استفاده می گردد .

طرح (c) که فقط دارای یک لایة فولاد است ، هر دو طرف لایة فولادی را با لاية ای به ضخامت 0/04 میلی متر از لاک مقاوم در مقابل گرما پوشش می دهند تا عمل آب بندی را به خوبی انجام دهد .

لازم به توضيح است كه در هربار تعمير بايد واشر سرسيلندر را عوض نمود ، چرا كه استفاده از واشر سرسيلندر كهنه ، عمل آب بندي بين سيلندر و سرسيلندر را به صورت كامل انجام نداده و موجب كاهش قدرت و افزايش مصرف سوخت مي شود که این مشکل یک نقطه ضعف موتور xu7 است.

 

چنانچه پیچ های سرسیلندر به اندازه کافی و به روش صحیح سفت نشوند ، واشر سرسیلندر به دلیل انتقال حرارت کم ، سوخته و باعث می شود که مایع خنک کنندة موتور با روغن موتور ترکیب شده و در نتیجه روغن موتور به رنگ تقریبی شیری رنگ در می آید.

mail سوختن واشر سرسیلندر دلایل زیادی دارد که یکی از آنها اصولی نبستن پیچ های مخصوص سرسیلندر است.برای آشنایی بیشتر با سایر دلایل مقاله دلایل اصلی سوختن واشر سرسیلندر را مطالعه فرمایید.


ارسال نظر درباره این موضوع