رفع عیب سوختن واشر سرسیلندر پژو 405 و پرشیا

پژو 405 یکی از ماشین های شرکت پژو است که در دمای بالا اگر رسیدگی نشود به دفعات زیاد واشر سرسیلتدر میسوزاند و پیدا کردن راهی برای رفع این مشکل بسیار برای صاحبان پژو 405 مهم است که کارگاه مکانیکی اهورا این مشکل را به طور تضمینی و تست شده حل کرده است

علت سوختن متوالی واشر سرسیلندر پژو 405 چه چیزی میتواند باشد؟

واشر سرسیلندر در واقع فضای فضای بین سیلندر و سرسیلندر را یکپارچه میکند و از نشت آب و گاز و همچنین از نشت روغن از کانال های روغن جلوگیری میکند.حواستان باشد اگر بخار از اگزوز خارج شود این میتواند یکی از نشانه های سوختن واشر سرسیلندر خودرو باشد.

اصلی ترین دلیل سوختن واشر سرسیلندر XU7  به پایین بودن کیفیت قطعات و مونتاژ ضعیف نمونه ها بر میگردد و بعد هم نگهداری ضعیف و غیر اصولی از خودرو و لوازم آن.این دلایل را روی این حساب میگوییم که ما در سال های 85 تا 90  موتور های زیادی را تعمیر کردیم که پس از تعمیر بیشتر از 300 کیلومتر حتی در خوزستان کار کردند و واشر هم نسوزاندند.کیفیت در قطعات و دقت در مونتاژ یکی از اصلی ترین دلایل در این موضوع است.

موتور xu7jp4 که بر روی پژو پارس elx قدیمی و زانتیا 1800 و سمند سریر نصب میشد از نظر بحث واشر و ساختار بلوک موتور بسیار شبیه موتور xu7jp هست که بر روی 405 و سمند و پارس معمولی نصب میشود و این موتور های قدیمی به علت بالا بودن کیفیت قطعاتشان به هیچ وجه با مشکل واشر سرسیلندر روبرو نبودند.

کیفیت قطعات موتور های قدیمی به قدری بالا است که حتی اگر قطعات موتور های قدیمی را با چشم هم ببینید میتوانید تفاوت آن ها با قطعات جدید را پیدا کنید.

کیفیت پایین قطعات خودرو هر کدام یک عیب روی ماشین ایجاد میکنند مثلا یک مدل ماشین واشر سرسیلندر میسوزاند و دیگری نشت روغن،مشکلات برقی،مشکلات گیربکس و صد ها مشکل دیگر پیدا میکنند.

مورد بعدی هم که بسیار مهم است نگهداری موتور است.خیلیا هستند که موتور های پیکان را با موتور های جدید مقایسه میکنند در صورتی که موتور های xu7 یک موتور گرم کار هستند که رادیاتور تحت فشار داره و گاهی دمای مایع خنک کاری از 100 درجه سانتیگراد هم رد میشود.

مواردی مثل تعویض نکردن مایع خنک کاری در بازه های زمانی،عدم استفاده از مخلوط آب مقطر خالص و ضد یخ،استفاده از روغن بی کیفیت،استفاده مداوم از سوخت گاز،گیر کردن ترموستات،نشت درب رادیاتور ، هوا گرفتن سیستم کولینگ ، از کار افتادن فن ها به دلیل مشکلات برقی ، کثیف شدن سطح خارجی و فین های رادیاتور و خیلی مسایل دیگه هم هستند که جزء دلایل اصلی سوختن واشر سرسیلندر میشوند.

بنابراین اگر قطعات موتوری با کیفیت باشند و صاحب خودرو به بهترین نحو از موتور خودرو که مهم ترین قسمت خودرو است اصولی نگهداری کند،موتور سالیان سال به بهترین شکل کار میکند و هزینه تعمیراتش هم به حداقل میرسد.

 

دیگر دلایل سوختن واشر سرسیلندر پژو 405

 

پیچ دو سر رزوه

 

_ پیچهای سرسیلندر پژو به خوبی نقاط اتصال رو سفت نمیکند.

_ بوشهای این موتور از نوع  تر میباشد که اگر توجه کرده باشید پس از جا زدن به طرفین مقداری خلاصی دارد که فقط توسط قرار گرفتن سرسیلندر محکم میشود. 

_ داغ شدن موتور که باعث کم شدن آب رادیاتور و جوش آوردن میشود.

_ غفلت مکانیک در بستن واشر سرسیلندر(واشر سرسیلندر باید در جهت های درست و کاملا صاف بسته شود)

_ استهلاک موتور خودرو که اگر سر سیلندر از موتور باز و جدا شود عملا این قطعه از بین رفته محسوب می شود و باید تعویض شود و موتور هم در صورت کارکرد طولانی و ماندن زیاد در ترافیک از بین می رود .

_ کم بودن آب رادیاتور

_ نشتی آب از موتور

_ خرابی فن

_ عدم استفاده از ضد یخ

 

چه موقعی واشر سرسیلندر میسوزد یا نیم سوز میشود؟

آب بندی انواع واشر سرسیلندر خودرو های مختلف بسیار مهم است زیرا هرگونه مشکل از طرف واشر سرسیلندر روی دقت کار موتور تاثیر میگذاردو باعث کاهش قدرت و راندمان موتور میشود.واشر سرسیلندر باید بتواند فشار و حرارت ناشی از موتور را تحمل کند اما اگر آب رادیاتئور کم باشد به موتور و واتر پمپ خودرو فشار زیادی وارد میشود و همین موضوع باعث سوختن واشر سرسیلندر میشود که هزینه زیادی هم در بر دارد.

 

اقدامات اولیه در صورت سوختن واشر سرسیلندر

 

سوختن واشر سرسیلندر

 

اگر متوجه شدید که واشر سرسیلندر خودرو سوخته است و علائم سوختن واشر سرسیلندر را مشاهده کردید از رانندگی در ادامه مسیر خودداری کنید و ماشین را برای رساندن به نزدیک ترین تعمیرگاه بکسل کنید اما اگر در شرایطی نیستید که این کار را انجام دهید فقط برای مسیری کوتاه میتوانید در مخزن روغن موتور را باز کنید تا آبی که با روغن قاطی شده است در اثر حرارت بخار شود و و پس از این کار میتوانید دوباره موتور خودرو را روشن کنید و خودتان را به جایی برسانید.

اگر واشر سرسیلندر بسوزد آب بندی سرسیلندر و سیلندر از بین میرود و ماشین آب روغن قاطی میکند و این مشکل اگر ادامه پیدا کند آب رادیاتور کاملا چرب میشود و رنگ شیری به خود میگیرد و خساراتی وارد میکند مانند تعویض واشر سرسیلندر خودرو.

البته قبل از تعویض باید به وسیله مکانیک عیب یابی دقیق انجام شود. و همانطور که گفته شد واشر را باید روی سطح کاملا صاف و تمیز قرار داد. به همین دلیل اکثر تعمیرکاران سطح سیلندر را با سنگ مخصوصی تمیز کرده و کاملاً صاف و صیقلی میکنند.

 

دلایل اصلی سوختن واشر سرسیلندر در خودرو های ایرانی


موتور xu7 که در کشور ایران بر روی خودروهای 405، پارس و سمند نصب شده است به طور کلی دلایل سوختن واشر سرسیلندر این موتور به دو عیب مربوط میشود :

  1. پیچهای سرسیلندر پژو به خوبی نقاط اتصال رو سفت نمیکند.
  2. بوشهای این موتور از نوع تر میباشد که اگر توجه کرده باشید پس از جا زدن به طرفین مقداری خلاصی دارد که فقط توسط قرار گرفتن سرسیلندر محکم میشود.

 

راه حل جدید کارگاه مکانیکی اهورا برای حل مشکل سوختن واشر سرسیلندر پژو 405


⭐ محصول اول ما پیچهای جدید سرسیلندر پژو هستند  که با کمترین اصطکاک بیشترین نیرو و فشار رو بر روی سرسیلندر و واشر سرسیلندر وارد میکند و از سوختن واشر سرسیلندر جلوگیری میکنند.
⭐ محصول دوم ما که فیکسچر مقاومتی سیلندر و بوشها میباشد از قسمت بیرون به دیوارهای سیلندر تکیه کرده و از داخل دور تا دور بوش سیلندرها را مهار میکند و بوشها را به طور قائمه بدون حرکت در جای خود نگه میدارد.
ما با طراحی و ساخت این دو محصول توانسته ایم ایراد این موتور را بر طرف کنیم و مشکلات اساسی این موتور را بهبود ببخشیم.

 

 

پیچهای ارتقاء یافته سرسیلندر پژومخصوص موتورهای پژو پارس سمند و405

 

پیچ های ارتقا یافته مخصوص سرسیلندر

 

پیچهای فابریک سرسیلندر به دلیل ارتفاع بلند پیچ، به خوبی سفت نمیشود چون بالای 50 درصد از گشتاور سفت کردن پیچها صرف غلبه بر نیروی اصطکاک می‌شود
به همین دلیل در هنگام سفت کردن ، پیچها شاید 40 درجه کش می‌آید و رزوه به سختی می‌ پیچد.
پیچهای ارتقاء یافته سرسیلندر با کمترین اصطکاک بیشترین فشار را بر روی سرسیلندر واشر سرسیلندر و سیلندر وارد میکند.
این پیچ های ارتقا یافته سرسیلندر ما ساخته شده از بهترین متریال و فولاد زد زنگ گرید 12.9 هستند.
این پیچها دو سر رزوه میباشد و پس از قرار دادن سرسیلندر پیچها رو وارد سرسیلندر کرده و با آلن 5 سفت میکنید و سپس واشر و مهره را قرار و نیز سفت میکنیم و برای بهبود عملیات سفت کردن مهره ها بهتر است در چند مرحله به شکل حلزونی پیچها سفت شود و در مرحله آخر 100 نیوتون یا 10 کیلو سفت کنید.
این پیچها به رزوهای سیلندر آسیب نمیزند چون گشتاور بر روی مهره ها وارد میشود.
برای جلوگیری از گالینگ شدن یا گیرپاژ شدن به گیریس آنتی سیز آغشته شده است که از این مدل گیریس برای اجزای کوره استفاده میکنند.
بسیاری از معایب بر طرف میکند از قبیل نشتی روغن از لایه واشرسرسیلندر و نشتی روغن به رادیاتور و کمپرس موتور به مدار آب.

 

 

فیکسچر مقاومتی بوشهای سیلندر مخصوص موتور پژو

 

فیکسچر-سرسیلندر


قابل نصب بر روی خودروهای سواری پژو پارس سمند و405 هستند.
این قطعه دور تا دور بوشهای سیلندر فضای خالی را پر میکند و یکنواخت با بوشها گرم میشود و گرما را سریعا به آب و بدنه موتور هدایت میکند.
یکی دیگر از نکات مثبت این قطعه ، لقی و خلاصی بوشهای سیلندر را به طرفین مهار میکند و بوشها را در جای خود کاملا قائمه نگه میدارد  و همچنین این قطعه از پوسیدگی کف سرسیلندر و واشر سرسیلندر جلوگیری میکند وتمامی نقاط واشر سرسیلندر سیلندر را پوشش میدهد.
و این فیکسچر های ما از آلومینیوم نورد شده و توسط فرزcnc تراش داده شده است.

 

 

 

مطالب مفید

  1. دلایل سوختن واشر سرسیلندر
  2. تست موتور پژو 405
  3. نقطه ضعف موتور XU7
  4. پیچ های دو سر رزوه

ارسال نظر درباره این موضوع